Netefe

تولید هاردنر اپوکسی

 در چسب

تولید هاردنر اپوکسی

تولید هاردنر اپوکسی

تولید هاردنر اپوکسی ، هاردنر و اپوکسی‌ها یکی از مهم‌ترین و جدایی‌ ناپذیرترین بخش‌ های صنعت هستند. اهمیت این دست از محصولات در صنعت رنگ بعضاً به ‌اندازه‌ ای بالاست که بدون حضور آن‌ ها فرمولاسیون رنگ صورت نمی‌ گیرد. از مهم‌ ترین کاربرد های این مواد می‌ توان به رنگ اپوکسی و کف‌ پوش اپوکسی اشاره کرد. اما این ماده در چسب‌ ها، کامپوزیت و تقویت‌ کننده‌ ها نیز استفاده می‌ شود.

هاردنر اپوکسی یک ماده مهم در تولید انواع چسب‌ ها، رزین‌ ها و پوشش‌ های صنعتی است و به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی بسیار خوبی که دارد، در صنایع مختلف مانند ساختمان‌ سازی و … استفاده می‌شود.

این ماده، پلی‌اورتان (Polyurethane) نام دارد و به صورت پلیمری ساخته می‌ شود. این ماده به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی بسیار خوبی که دارد، مانند مقاومت به خوردگی، ضربه، حرارت و رطوبت، انعطاف پذیری، دوام، جذب صدا و عایق بودن، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای تولید هاردنر اپوکسی، ابتدا باید دو ماده اپوکسی را با هم ترکیب کرده و به عنوان پایه استفاده کنید. سپس می‌توانید با اضافه کردن مواد شیمیایی مختلف، این پایه را به یک ماده هاردنر تبدیل کنید.

معمولاً برای تولید هاردنر اپوکسی، از مواد شیمیایی مختلفی مانند آمین‌ ها، آلدهید ها و اپوکسی‌ های پلی‌ آمینی استفاده می‌ شود. کاتالیست در فرایند هارد شدن اپوکسی عمل باعث افزایش قدرت و مقاومت چسبندگی آن می‌ گردد.

شما قادر هستید با ترکیب کردن این مواد با پایه اپوکسی،  هاردنر اپوکسی با خواص مختلف مانند قدرت چسبندگی، مقاومت در برابر حرارت و شکست و … تبه تولید برسانید.

ترکیب کردن این چسب دو جزئی باعث می شود رنگ را جهت اعمال روی سطوح آماده سازی شود.  مسئولیت پخت رنگ را بر روی سطوح بر عهده هاردنر اپوکسی می باشد. در حقیقت خشک شدن رنگ اپوکسی برروی سطح به علت واکنشی می باشد که میان دو جزء رنگ تشکیل شده است. با استفاده از هاردنر اپوکسی لایه های رنگ به آن درجه سختی مطلوب و استاندارد خواهند رسید.

هاردنر پلی آمینی یک ماده ای است کاملا شفاف و براق  که به عنوان یک پوشش مناسب برای کف به مورد استفاده قرار داده می شود.هاردنر پلی آمیدی دسته ی اخر سخت کننده ها می باشد. این سخت کننده ها به علت اینکه این که از مقاومت و استحکام برخوردار هستند و همچنین به دلیل داشتن خاصیت آب گریزی و انعطاف پذیری بالا به عنوان روکش در کف ساختمان، کشتی ها و نیز برای استفاده در کنار چسب های ساختمانی بسیار به کار برده می شوند. در تهیه ی هاردنر اپوکسی از هاردنر یا سخت کننده ی پلی آمیدی استفاده می شود.

ترکیبات کفپوش اپوکسی

ترکیبات کفپوش اپوکسی معمولاً شامل موارد زیر است:

  1. رزین اپوکسی: این ترکیب اصلی که به عنوان پایه کفپوش اپوکسی عمل می‌کند، از جنس رزین اپوکسی است که دارای خواص چسبندگی بالا و مقاومت در برابر آب، حرارت، و مواد شیمیایی مختلف است.
  2. ماده سخت‌کننده: اکثرا یک ماده سخت‌کننده مانند هاردنر یا کوره‌کننده اضافه می‌گردد تا فرآیند خشک شدن را شروع نماید و به تشکیل سختی و استحکام در کفپوش یاری برساند.
  3. پرکننده‌ها: برخی از موارد مانند مواد معدنی یا مواد خاموش‌کننده ممکن است به عنوان پرکننده‌ها اضافه شوند تا ویژگی‌های فیزیکی مانند استحکام و مقاومت را بهبود بخشند.
  4. پیگمنت‌ها: برای ایجاد رنگ‌های مختلف در کفپوش اپوکسی، پیگمنت‌ها یا رنگ‌های مختلف اضافه می‌شوند تا به زیبایی و استحکام بیشتری به کفپوش بخشیده شود.
  5. مواد افزودنی: ممکن است مواد افزودنی مانند مواد ضد لغزش، مواد ضد آب، و مواد ضد باکتری برای افزودن ویژگی‌های خاص به کفپوش اپوکسی استفاده شوند.

هاردنر اپوکسی به علت اینکه ماده ی شیمیایی می باشد این قابلیت تفکیک از اپوکسی را برخوردار نیست. در واقع هاردنر اپوکسی درست مثل یک کاتالیزور عمل می کند که موجب پخته شدن یا عمل آمدن اپوکسی می گردد. و با قیمت چسب اپوکسی متفاوت می باشد.

کاربرد هاردنر اپوکسی

هاردنر یکی از ترکیبات اصلی در سیستم‌های اپوکسی است که برای تثبیت و سخت کردن رزین اپوکسی استفاده می‌شود. کاربردهای هاردنر اپوکسی عبارتند از:

  1. فرآیند خشک شدن: هاردنر به عنوان عاملی که فرآیند پلیمریزاسیون را آغاز می‌کند، استفاده می‌شود. این فرآیند باعث تثبیت رزین اپوکسی و تشکیل یک ساختار سخت و مقاوم می‌شود.
  2. ایجاد استحکام: هاردنر باعث ایجاد استحکام و سختی در کفپوش‌ها، رنگ‌ها، و محصولات دیگر اپوکسی می‌شود، که از اهمیت بسیاری در ایجاد یک پوشش دوام‌مند و مقاوم برخوردار است.
  3. کنترل زمان خشک شدن: با انتخاب مناسب هاردنر، می‌توان زمان خشک شدن و تثبیت رزین را کنترل کرد و به تطابق با نیازهای کاربردی محصولات اپوکسی کمک کرد.
  4. مقاومت در برابر عوامل محیطی: استفاده از هاردنر مناسب باعث افزایش مقاومت محصولات اپوکسی در برابر عوامل محیطی مانند حرارت، آب، شوک‌ها، و مواد شیمیایی می‌شود.
  5. تنظیم ویژگی‌های فیزیکی: با تنظیم نسبت مطلوب هاردنر به رزین اپوکسی، می‌توان ویژگی‌های فیزیکی محصولات اپوکسی را مانند استحکام، انعطاف‌پذیری، و دمای کاربرد را تنظیم کرد.

همچنین در رنگ و محصولات پوششی ، هوا فضا ، زیست‌ شناسی ، مصارفی خانگی ، مصارف دریایی ، استفاده در انواع چسب ، قالب‌ های صنعتی و کامپوزیت‌ ها کاربرد دارد. و دیگر کاربرد سامانه‌ های الکتریکی و الکترونیکی و موارد هنری و کف‌ پوش‌ های دکوراتیو ، اپوکسی گرانیت می باشد. همچنین برای کف‌ پوش‌ های صنعتی، بیمارستانی و مخابراتی مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای هاردنر اپوکسی شامل موارد زیر می‌شود:

هاردنر اپوکسی بسیار مقاوم در برابر فشار، ضربه، سایش و شوک است. این ویژگی باعث می‌شود که برای پوشش‌دهی به سطوح سخت و مقاومی مثل سطوح فلزی و بتنی مناسب باشد.

اپوکسی می‌تواند تا حدودی الاستیسیته داشته باشد که به آن اجازه می‌دهد تا در برابر تغییر شکل‌های مختلف مقاومت نشان دهد. این ویژگی به خصوص در صنایع ساختمانی و خدمات رزینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هاردنر اپوکسی دارای توانا بسیار بالا برای چسبندگی به سطوح مختلف است، از جمله فلزها، بتن، چوب و بسیاری موارد دیگر. این ویژگی باعث می‌شود که این نوع رزین در اعمال چسبانندگی و پوشش‌دهی مورد استفاده قرار گیرد.

بسیاری از هاردنرهای اپوکسی قابلیت تهیه لایه‌های پوشش دهنده شفاف را دارند که می‌تواند برای حفاظت از سطوح و همچنین بهبود زیبایی ظاهری موردهای استفاده قرار بگیرد.

 ظاهر هاردنر اپوکسی

هاردنر اپوکسی به شکل مایعی به رنگ قهوه ای می باشد که از بسته‌بندی و وزن‌های مختلفی به عرضه رسیده است،تنها در صورت نیاز باید هاردنر اپوکسی با اپوکسی ترکیب کرد زیرا ترکیب این دو تا تنها در 60 دقیقه میتوانند خواص خود را نگه دارند و بعد از مدت کم کم به حالت زله ای و خشک تبدیل می شوند. به همین علت باید این دو ماده در دو ظرف جداگانه در دمای  دمای +10 تا +30 درجه نگهداری شوند.

 سوالات متداول

  1. هاردنر اپوکسی چیست؟
    هاردنر اپوکسی یک ماده چسبنده و تصلب‌کننده است که به عنوان یک عامل تصلب در فرمولاسیون اپوکسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هاردنر اپوکسی با هم ترکیب می‌شود تا فرمولاسیون اپوکسی خام برای استفاده ساخته شود. بعد از مخلوط شدن با قسمت دیگری از اپوکسی، هاردنر باعث تصلب و اتصال دائمی فرمولاسیون می‌شود.
  2. هاردنر اپوکسی از چه موادی تشکیل می‌شود؟
    هاردنر اپوکسی معمولاً از ترکیبی از مواد شیمیایی مختلف تشکیل شده است. این مواد ممکن است شامل رزین‌های فلزی، ایزوسیانات‌ها، آمین‌ها، فنول‌ها و سایر ترکیبات شیمیایی باشند. ترکیبات مورد استفاده بستگی به نوع و کاربرد اپوکسی دارد.
  3. چگونه هاردنر اپوکسی کار می‌کند؟
    هاردنر اپوکسی با ترکیب با بخش دیگر اپوکسی (معمولاً رزین) واکنش شیمیایی می‌دهد. این واکنش شیمیایی باعث تصلب و اتصال دائمی فرمولاسیون اپوکسی می‌شود. زمان واکنش و سرعت تصلب بستگی به نوع هاردنر و رزین مورد استفاده دارد.
  4. آیا هاردنر اپوکسی قابلیت تنظیم زمان تصلب دارد؟
    بله، بسته به نیاز و کاربرد موردنظر، هاردنر‌های اپوکسی می‌توانند قابلیت تنظیم زمان تصلب (زمان مورد نیاز برای تصلب کامل) داشته باشند. برخی از هاردنر‌ها سریعاً تصلب می‌کنند و در صورت نیاز به زمان بیشتر برای کار بهتر، می‌توان از هاردنر‌های با زمان تصلب بلندتر استفاده کرد.
  5. آیا هاردنر اپوکسی قابلیت رنگ‌آمیزی دارد؟
    بسته به نوع هاردنر و رزین مورد استفاده، امکان رنگ‌آمیزی هاردنر اپوکسی وجود دارد. برخی از هاردنر‌ها قابلیت رنگ‌آمیزی مستقیم را دارند و می‌توانند با رنگ‌های مختلف مخلوط شوند. در برخی موارد، برای رسیدن به رنگ‌های خاص، از رنگ‌های پیگمنتی مخصوص استفاده می‌شود که به هاردنر اپوکسی اضافه می‌شوند.
پست های توصیه شده

یک نظر بدهید

GET IN TOUCH

از ما مشاوره بگیرید

اپوکسی مخصوص سنگچسب آب بندی