Netefe

رزین اپوکسی دو جزئی چیست و چه کاربردی دارد؟

 در بلاگ

رزین اپوکسی دو جزئی چیست

رزین اپوکسی دو جزئی چیست

رزین اپوکسی دو جزئی چیست و چه کاربردی دارد؟

رزین اپوکسی دو جزئی چیست ؟در این محتوا ما قصد داریم با مفهوم و ویژگی های رزینهای اپکسی دو جزئی آشنا شویم. همچنین پس از شناخت رزین اپوکسی دو جزئی در خصوص کاربرد ها و استفاده های این ماده مطالبی را بیان خواهیم کرد. در پایان نیز سعی می کنیم شما را با بهترین برند، رزین اپوکسی های موجود در بازار آشنا کرده و اطلاعاتی در خصوص نحوه ی خرید و قیمت رزین اپوکسی در اختیار شما قرار دهیم. در ادامه به توضیح جزئی، در خصوص رزین اپکسی دو جزئی خواهیم پرداخت.

 

 

رزین اپوکسی دو جزئی چیست ؟

رزین اپوکسی در گروه رزین های دوجزئی جای می گیرد. و های دو جزئی را به این دلیل دو جزئی می نامند. که از دو جزء مجزا و متفاوت تشکیل شده اند و البته دو جزء مجزای رزین ها، مکمل یکدیگر می باشند. این دو جزء شامل پایه ی رزینی به کار رفته و هاردنر یا سخت کننده می باشند. برای استفاده از رزین اپکسی دو جزئی می بایست دو جزء گفته شده یعنی رزین و هاردنر یا سخت کننده را به نسبتی که مشخص و معین است با یکدیگر ترکیب نمود و روی سطح مورد نظر از آن استفاده کرد. در ادامه مطالبی جزئی و ساده در خصوص هر یک از اجزای تشکیل دهنده ی رزین اپوکسی دو جزئی بیان خواهیم کرد.

 

 

 هاردنر رزین اپوکسی دو جزئی چیست ؟

کلمه ی هارد یک لغت انگلیسی به معنای سفت و سخت است. هاردنر نیز یعنی سخت کننده. بنابراین به آن دسته از ترکیبات و مواد شیمیایی که موجب سفت و سخت شدن مواد دیگر خواهند شد هاردنر یا سخت کننده گفته می شود. استفاده از هاردنر یا سخت کننده در کنار رزین اپوکسی بسیار کاربرد دارد. به گونه ای که این محصول را با نام رزین اپکسی دو جزئی می شناسند. هاردنر یا سخت کننده اصطلاحا موجب پخت رزین اپوکسی می گردد.

البته برخی از هاردنر یا سخت کننده ها می توانند موجب مقاوم شدن سطح و افزایش استحکام آن نیز شوند. همچنین یک سخت کننده می تواند به عنوان یک کاتالیزور در واکنش های شیمیایی مورد استفاده قرار گیرد. در صورتی که از نحوه ی کار با رزین اپکسی دو جزئی آشنا باشید، خواهید دانست که رزین اپوکسی خود به تنهایی نمی تواند سفت و سخت گردد. در واقع رزین اپوکسی برای خشک شدن به یک ماده ی مکمل نیاز دارد. این ماده ی مکمل که هاردنر یا سخت کننده نام دارد؛ کمک می کند روند خشک شدن یا پخته شدن رزین مگاپوکسی به خوبی و با سرعت بیشتری انجام گیرد.

کاربرد رزین اپوکسی دو جزئی چیست ؟

رزین اپوکسی دو‌جزیئ یک نوع رزین پلیمری است که از دو قسمت یا جزء تشکیل شده است: رزین و عامل لخته‌ساز (هاردنر). وقتی این دو ماده ترکیب می‌شوند، واکنش‌های شیمیایی آغاز می‌شود که منجر به تشکیل یک ساختار سخت و ماندگار می‌شود. این نوع رزین به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی منحصر به فردش مورد توجه بسیاری از صنایع و کاربردهای مختلف قرار گرفته است. برخی از کاربردهای مهم رزین اپوکسی دو‌جزیئ عبارتند از:

صنعت ساخت و ساز

از جمله کاربردهای اصلی این نوع رزین در ساخت و ساز، پوشش دهی از ورق‌های فولادی و بتن، چسب های ویژه، پوشش‌دهی از سطوح و نیز تعمیرات و تقویت سازه های ساختمانی می‌باشد.

صنایع خودروسازی

 از جمله کاربردهای رایج رزین اپوکسی در صنایع خودروسازی، تولید قطعات کامپوزیت، چسب‌ها، پوشش‌دهی و نیز تولید الکترونیک و سیستم‌های حفاظتی خودرو می‌باشد.

کاربردهای هنری

رزین اپوکسی به دلیل خواص شفاف و ماندگاری، در ساخت آثار هنری و همچنین زیورآلات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صنایع دریایی

این نوع رزین برای پوشش‌دهی از سطوح و تعمیرات در کشتی‌سازی و ساخت وسایل دریایی استفاده می‌شود.

به طور خلاصه، رزین اپوکسی دو‌جزیئ به دلیل خصوصیات بسیار متنوعش از جمله مقاومت بالا، چسبندگی خوب، عایق بودن، و قابلیت پردازش و مدل‌سازی آسان، در صنایع مختلف از جمله ساخت و ساز، خودروسازی، هنری و صنایع دریایی استفاده می‌شود.

آشنایی با انواع هاردنر اپوکسی

به طور کلی برای استفاده از انواع رزین اپوکسی دو جزئی چیست به هاردنر یا سخت کننده نیاز وافری است. هاردنرها یا سخت کننده ها را به طور کلی می توان به چندین دسته ی مختلف و متفاوت تقسیم نمود. اما از این بین، دو دسته از سخت کننده ها بیشترین کاربرد را در استفاده کنار رزین اپوکسی ها دارند. این دو دسته عبارتند از هاردنرها یا سخت کننده های پلی آمین و هاردنرهای پلی آمید. استفاده از هاردنر پلی آمید به عنوان مکمل و جزء دوم رزین اپکسی دو جزئی کاربرد بیشتری دارد. هاردنر یا سخت کننده های پلی آمید موارد استفاده و کاربرد زیادی دارند. از جمله ی این موارد می توان به استفاده به عنوان پوشش محافظ، استفاده به عنوان رنگ های لایه ی نهایی، رنگ های پرایمر و به عنوان ترکیبات آب بندی اشاره نمود.

در حالی که مهم ترین کاربرد هاردنر یا سخت کننده ی پلی آمید برای خشک کردن انواع رنگ های صنعتی می باشد. هاردنر یا سخت کننده ی پلی آمید می تواند سرعت خشک شدن و استفاده از انواع مواد شیمیایی را افزایش دهد. همچنین این ماده ی سخت کننده با اکثریت حلال های شیمیایی سازگاری دارد. بزرگترین تفاوتی که بین هاردنر یا سخت کننده ی پلی آمید و سخت کننده ی پلی آمین وجود دارد. حلال پذیر بودن یا نبودن آن ها است. هاردنر پلی آمین رقیق است و نمی توان حلال به آن اضافه کرد در حالی که هاردنر یا سخت کننده ی پلی آمید نیاز به حلال دارد و برای استفاده از آن می بایست آن را با یک نوع حلال مناسب ترکیب نمود.

هاردنر اپوکسی و رزین اپوکسی

تولید هاردنر اپوکسی را می بایست طبق دستوری که کارخانه ی تولید کننده در کاتالوگ و دفترچه ی راهنما قید می کند با یکدیگر مخلوط نمود. در واقع حین استفاده از رزین اپکسی دو جزئی می بایست تناسب مواد ترکیب شده به طور دقیق و درست رعایت گردد. یکی دیگر از تفاوت هایی که میان این دو نوع سخت کننده ی متداول وجود دارد، استفاده از سخت کننده ی پلی آمین برای کارهای ظریف و جزئی است. به طور مثال از سخت کننده ی پلی آمین برای تولید و تهیه ی میز رزینی، زیورآلات و جواهرات رزینی و نیز قطعه های تزیینی و ظریف رزینی استفاده می شود. در حالی که استفاده از سخت کننده ی پلی آمید فقط برای کفپوش های اپوکسی مناسب می باشد و برای کارهایی که نیاز به ظرافت و ریزه کاری دارند استفاده از آن توصیه نمی شود.

 

 

معرفی کامل تر رزین اپکسی دو جزئی

با آن چه در بالا ذکر کردیم حالا به خوبی با رزین اپکسی دو جزئی آشنا شده ایم. اما در این قسمت سعی داریم اطلاعات بیشتری در ارتباط با رزین اپکسی دو جزئی برای شما بیان کنیم. به طور کلی رزین اپوکسی های موجود در بازار در چند شکل متفاوت و مختلف وجود دارند. به طور مثال رزین اپوکسی تک جزئی، رزین اپکسی دو جزئی و حتی رزین اپوکسی سه جزئی را می توان در بازار مشاهده کرد. البته موارد مصرف هر کدام از این رزین ها با یکدیگر کاملا متفاوت می باشد. ما می خواهیم در خصوص رزین اپکسی دو جزئی صحبت کنیم. دو جزء رزین مذکور را با نام های جزء A و جزء B می شناسند. در واقع از کنار هم قرار گرفتن دو جزء گفته شده رزین اپکسی دو جزئی تولید می شود.

اما در بسیاری از موارد رزین دو جزئی را فقط با نام رزین اپوکسی شناخته و به فروش می رسانند. حین استفاده از رزین اپکسی دو جزئی با توجه به ساختار شیمیایی مواد تشکیل دهنده ی آن، بین چند ساعت تا چند روز طول می کشد تا رزین خشک شده یا به اصطلاح پخته شود. زمانی رزین اپوکسی به طور کامل پخته خواهد شد که پیوندهای شیمیایی میان اجزای رزین و سخت کننده که به آن ها جزء A و جزء B گفته می شود به طور کامل برقرار شود. همچنین زمان پخت رزین اپوکسی با توجه به برند تولید کننده متفاوت خواهد بود. ما در بالا اشاره به رزین اپوکسی کفپوش نمودیم در ادامه سعی می کنیم به طور مختصر در مورد رزین اپکسی دو جزئی کفپوش مطالبی را بیان کنیم.

 

 

رزین اپکسی دو جزئی مورد استفاده برای کفپوش

همانطور که بیان شد رزین ها و سخت کننده های همراه آن ها انواع متفاوت و گوناگونی دارند که هر کدام دارای کیفیتی مختلف از یکدیگر می باشند. برای رزین های اپوکسی کفپوش از سخت کننده ی پلی آمید استفاده می شود. این رزین ها را می توان به چند دسته ی مختلف تقسیم نمود. از جمله ی رزین های کفپوش می توان به رزین اپوکسی کفپوش سه بعدی، رزین اپوکسی کفپوش صنعتی، رزین اپوکسی کفپوش آنتی باکتریال و رزین اپوکسی کفپوش آنتی استاتیک کانداکتیو اشاره کرد.

هر کدام از این رزین های کفپوش دارای یک سری ویژگی های خاص و منحصر بفرد می باشند که موجب می شود از هر کدام در مکان خاص و متفاوتی استفاده شود. به طور مثال استفاده از رزین اپکسی دو جزئی آنتی باکتریال برای بیمارستان ها و مراکز درمانی کاربرد فراوان دارد. همچنین اپوکسی کفپوش صنعتی به دلیل مقاومت و استحکام بالایی که دارد مناسب استفاده در مکان های صنعتی و کارخانه های مختلف می باشد.

 

 

بهترین نوع خاصی از رزین اپوکسی دو جزئی چیست

رزین اپوکسی سنگ، نوعی خاص و متفاوت از رزین اپوکسی های موجود در بازار می باشد. این نوع از رزین اپوکسی بیشتر در کارخانه ها و کارگاه های سنگبری مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله ی موارد کاربرد و استفاده از رزین اپوکسی سنگ می توان به استفاده در فرآوری انواع سنگ، افزایش مقاومت و استحکام سنگ ها، افزایش درخشش سنگ ها به دلیل جلادهی به آن ها، استفاده در فرآوری کوپ سنگ ها و موارد دیگر اشاره نمود. علاوه بر رزین اپکسی دو جزئی مناسب برای سنگ، می توان به رزین اپکسی دو جزئی چوب نیز اشاره کرد.

این اپوکسی برای ساخت وسایل و اشیا دکوری چوبی و نیز افزایش مقاومت چوب و درخشش و جلا دهی چوب و موارد دیگری از این قبیل مورد استفاده قرار می گیرد. نوعی دیگر از رزین اپوکسی وجود دارد که به آن رزین اپوکسی تزئینی گفته می شود. این رزین اپوکسی برای استفاده در ساخت بدلیجات و زیورآلات کاربرد دارد. علاوه بر موارد گفته شده که برای کاربرد رزین اپکسی دو جزئی ذکر شد می توان به استفاده از آن در صنعت هوا و فضا، زیست شناسی و برخی صنایع دیگر اشاره نمود.

 

 

 

 

 

چسب سنگ اپوکسی بهترین رزین اپکسی دو جزئی چیست و  موجودی ان در بازار

همانطور که در ابتدای محتوای خود اشاره کردیم قصد ما این است پس از معرفی و توضیح رزین اپکسی دو جزئی و کاربردهای مختلف و گوناگون آن، به معرفی بهترین رزین اپکسی دو جزئی موجود در بازارهای جهانی بپردازیم. به جرات می توانیم بگوییم بهترین رزین اپکسی دو جزئی تولید شده در بازار امروز متعلق به کشور استرالیا می باشند. شرکت مگاپوکسی استرالیا به تولید بهترین و با کیفیت ترین رزین اپکسی دو جزئی جهان شهرت دارد. شرکت مگاپوکسی برای تولید رزین های دوجزئی خود از بهترین و درجه یک ترین مواد و متریال استفاده می کند و همیشه محصولات خود را با بالاترین کیفیت روانه بازار مصرف کرده است.

محصولات با کیفیت این شرکت استرالیایی با برند مگاپوکسی به سراسر جهان صادر می شوند. کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده و وارد کننده ی این محصولات بی نظیر و با کیفیت صنعتی و ساختمانی می باشد. همانطور که پیشتر اشاره کردیم عمده ی موارد مصرف رزین اپکسی دو جزئی برای استفاده در صنعت ساختمان است. البته رزین استفاده شد در این مورد متفاوت از دیگر رزین های تولید شده است. بنابراین تا این جای کار، ما با رزین اپکسی دو جزئی و بهترین برند آن که رزین مگاپوکسی می باشد آشنا شده ایم. برای افزایش اطلاعات خود در خصوص رزین مگاپوکسی تا پایان محتوا با ما همراه باشید.

 

 

معرفی رزین مگاپوکسی

همانطور که گفتیم مگاپوکسی یک شرکت استرالیایی است که در زمینه ی محصولات ساختمانی فعالیت می کند. یکی از محصولات تولید شده ی این شرکت استرالیایی، رزین مگاپوکسی می باشد. به طور کلی محصولات رزینی تولید شده در شرکت مگاپوکسی دارای دو جزء می باشند. رزین مگاپوکسی به دلیل ساختار و ترکیبات شیمیایی خاص و متفاوتی که دارد دارای کیفیتی بی نظیر و مثال زدنی است. رزین مگاپوکسی سال های متمادی و متناوب است که در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله ی رزین های تولید شده توسط برند مگاپوکسی می توان به رزین مگاپوکسی HX، رزین مگاپوکسی H و رزین مگاپوکسی MC اشاره نمود. حال به توضیح هر کدام از رزین های مگاپوکسی گفته شده می پردازیم.

رزین مگاپوکسی HX رزینی شفاف است با غلظت پایین که جهت استحکام سنگ ها، با نفوذ در شکاف آن ها مورد استفاده قرار می گیرد. رزین مگاپوکسی H نیز برای پر کردن تخلخل موجود در سنگ های مختلف به کار می رود. این رزین نیز مثل رزین قبلی که توضیح داده شد کاملا شفاف است. همچنین رزین مگاپوکسی MC به عنوان یک پوشش و لایه ی محافظ بسیار قدرتمند برای موارد مختلف از جمله، بتن، سیمان، منابع سوختی، منابع شیمیایی، استخرها، آب نماها و چاله های ایجاد شده برای آسانسورها به کار گرفته می شود. این رزین مگاپوکسی، غلیظ تر از دو رزین گفته شده در بالا می باشد. همچنین لازم به ذکر است که رزین مگاپوکسی MC دارای خاصیت آنتی باکتریال و ضد خش است.

 

 

توضیح رزین های برند مگاپوکسی

همانطور که در بالا اشاره کردیم برند مگاپوکسی تولید کننده ی انواع چسب و رزین و دیگر محصولات ساختمانی است. ما در بالا به سه نوع رزین از این برند با کیفیت اشاره کردیم. حال قصد داریم برخی جزئیات این رزین ها را بیان کنیم. ابتدا به معرفی و توضیح رزین HX می پردازیم. این رزین اپکسی دو جزئی کاملا شفاف است و غلظت کمی دارد. این رزین برای جلا دادن و ایجاد درخشندگی سنگ ها کاربرد فراوان دارد. دلیل این امر هم نفوذ این رزین دوجزئی در درز و شکاف های موجود در سنگ است که هم موجب استحکام و افزایش مقاومت آن می شود و هم موجب جلای سنگ خواهد شد. برای افزایش مقاومت و استحکام و نیز صیقلی کردن و جلا دادن به سنگ های مرمر، مرمریت، گرانیت و دیگر انواع سنگ ها می توانید از این رزین مگاپوکسی استفاده کنید.

دومین رزینی که در مورد آن توضیح خواهیم داد رزین مگاپوکسی H است. از این رزین برای جلوگیری از بروز آسیب در سنگ های اسلب طبیعی حین برشکاری و حمل و نقل و نصب و غیره استفاده می شود. رزین مذکور مثل رزین HX کاملا شفاف است. از جمله خصوصیات رزین مگاپوکسی H می توان به آب بندی کردن انواع سطوح اشاره نمود. همچنین از این رزین، برای درزگیری سطوح مختلف و نیز غیر لغزنده کردن سطوح در مکان های مختلف استفاده می شود. برای استفاده از دو رزین گفته شده در بالا می بایست جزء A و جزء B را به نسبت سه به یک، با یکدیگر مخلوط نمایید. پس از این که دو جزء به طور کامل با هم مخلوط شدند می توانید آن را روی سطح مورد نظر یا سنگ ها و اسلب هایی که مد نظر شما می باشند با کاردک بکشید.

 

 

رزین مگاپوکسی MC

رزین نام برده، یکی از رزین های برند مگاپوکسی است. این رزین پایه ی اپوکسی دارد. یعنی شفاف و بی رنگ نیست. در واقع رزین های با پایه ی اپوکسی، رنگی می باشند. این رزین غلیظ تر از دو رزین HX و H می باشد. از این رزین اپوکسی برای آب بندی سطوح مختلف نظیر سرویس های بهداشتی، حمام، انواع استخر، سونا و جکوزی و نیز چاله های آسانسور، نمای ساختمان، آب نماها و نیز در صنعت کشتی سازی و دیگر صنایع بسیار استفاده می شود. یکی از ویژگی های مهم و منحصر بفرد رزین دو جزئی مذکور، آنتی باکتریال بودن آن می باشد. به دلیل داشتن این خاصیت بی نظیر و نیز آب بندی سطوح، از آن برای مراکز درمانی و بهداشتی نظیر بیمارستان ها و امثالهم استفاده ی فراوان می شود.

همچنین این رزین را می توان به عنوان یک پوشش ضد گرد و غبار مورد استفاده قرار داد. برای استفاده از این رزین اپکسی دو جزئی بی نظیر و فوق العاده جزء A را به اندازه ی چهار واحد و جزء B را به اندازه ی یک واحد با یکدیگر مخلوط کنید. پس از اخلاط کامل دو جزء این رزین با یکدیگر می توانید با استفاده از قلم مو یا دستگاه های پاشمان از آن استفاده کنید. در صورتی که سطح کار، نفوذ پذیری بالایی دارد. به طور مثال از جنس سیمان یا بتن می باشد. توصیه می کنیم برای نتیجه ی بهتر در پایان کار قبل از استفاده از رزین MC، سطح نفوذپذیر را به وسیله ی رزین HX که دارای غلظت بسیار کمتری نسبت به رزین MC می باشد و همچنین نفوذ پذیری بیشتری دارد آغشته کنید.

 

شرکت نگین تجارت فردوس

یکی از شرکت های بزرگ و فعال در زمینه ی محصولات ساختمانی است. این شرکت، نماینده ی انحصاری محصولات نظیر مگاپوکسی استرالیا در ایران و نیز نماینده ی انحصاری محصولات فلکس استون آلمان در ایران و خاورمیانه می باشد. بنابراین برای خرید انواع چسب سنگ های مگاپوکسی و رزین های مگاپوکسی و نیز خرید فلکس استون های بی نظیر آلمانی کافیست به آدرس اینترنتی این شرکت به نشانی WWW.netefe.COM مراجعه کنید و آن جا از کارشناسان و مشاوران زبده ی این شرکت در مورد قیمت رزین اپوکسی و چسب سنگ و فلکس استون و دیگر ویژگی های منحصر بفرد این محصولات اطلاعات کسب کنید.

طراحی سایت در کرج

 

نوشته های اخیر

یک نظر بدهید

GET IN TOUCH

از ما مشاوره بگیرید

چسب مگاپوکسی سنگ اسلب